روز جهانی خودمون مبارک

من یک چپ دستم و فکر می کنم که در دنیایی که از هر ده نفر، نه نفر دست راست باشند خیلی جالبه که تو اون دهمی باشی که با نه نفر دیگه تفاوت داره.

فکر کردنت، تصمیم گرفتنت، بازی کردنت و … متفاوته و این برای من که جذابه و شاید به همین خاطره که ثروتمند ترین مرد جهان، بیل گیتس، چپ دسته!

چپ دست ها برای خودشون روز جهانی دارند؛ 22 مرداد. این هم سایتش:

http://www.lefthandersday.com/

این هم لینک افراد چپ دست معروف

http://www.indiana.edu/~primate/left.html

یه چیزی رو اعتراف کنم. همیشه تو بچگی پیش خودم فکر می کردم که اگر اون دنیا و در قیامت خواستند پرونده اعمالم رو به من بدهند و من چون چپ دستم طبق عادت با دست چپم پرونده اعمالم رو بگیرم، الکی الکی جهنمی می شم.

حالا یک کم به یافته های جالب علمی نگاهی بندازیم:

بنا بر یافته های علمی رابط مغزی‌ بین دو نیمكره در افراد چپ دست ۱۱ درصد بزرگ‌تر از راست دست‌ها است كه نشانگر ارتباطات قوی‌تر و عمیق‌تر دو نیمكره در پردازش اطلاعات است.

محققان دانشگاه گرانادا دریافتند دستی که افراد با آن می نویسند نگاه آنها را نسبت به دنیا تغییر می دهد و می تواند بر روی روش این افراد در دیدن مفاهیمی چون خوبی و بدی تاثیر بگذارد و چپ دست ها نسبت به راست دست ها بیشتر زیبایی ها و خوبی های دنیا را می بینند.

در افواه عمومی گفته می شود که این تفاوت مغزی موجب می شود که چپ دستها باهوش تر و خلاق تر از راست دستها باشند و این فکر از این ناشی شده است که بسیاری از هنرمندان و نوابغ گذشته از دست چپ (دست شیطان) استفاده می کرده اند.

نتایج تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان می دهد که تعداد افراد چپ دست نسبت به یک قرن قبل سه برابر شده است. درصد افرادی که در سال 1907 از دست چپ به عنوان دست نوشتاری خود استفاده می کردند تنها سه درصد از جمعیت کل دنیا بود که این رقم در سال 2007 به 11 درصد رسیده است.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا‌ ‌ نشان می‌دهد افراد چپ دست در هنگام انجام بازی‌های‌ ‌رایانه‌ای و حركات ورزشی، سریعتر از راست دست‌ها فكر می‌كنند.

همچنین در آزمونی دیگر عملكرد داوطلبان در زمینه تشخیص حروف مشابه در طرف‌ ‌راست و چپ یك نمایشگر را بررسی كردند. این عمل به استفاده از هر دو نیمكره مغز به‌ ‌طور هم زمان نیاز دارد.چپ دست ها عملکرد بهتری داشتند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد افرادی كه كاملا چپ‌دست هستند در مقایسه با راست دستها به میزان ۴۳ثانیه سریع‌تر می‌توانند حروف مشابه را در دو طرف یك صفحه‌ ‌نمایش تشخیص بدهند.

این دانشمندان همین دو آزمایش را برای ۲۰ نفر دیگر كه چپ دست بودند تكرار كردند و متوجه‌ ‌شدند هرچه ویژگی چپ‌دستی در یك فرد بیشتر باشد، قابلیت پردازش همزمان اطلاعات در دو‌ ‌نیمكره مغز او افزایش می‌یابد.

محققان در مطالعه‌ای جدید‌ ‌اعلام كردند انتقال اطلاعات میان دو نیمكره راست و چپ مغز در افراد چپ دست سریعتر‌ ‌صورت می‌گیرد و این امر سبب می‌شود چپ دستها در هنگام انجام كارهایی كه با اعضای هر‌ ‌دو طرف بدن سر و كار دارند، كارایی بالاتری از خود نشان بدهند.

این هم یک مقاله در مورد یافته های علمی مزایای چپ دست بودن:

http://www.aftab.ir/articles/science_education/knowing/c3c1185798739_left_hand_p1.php

امروزه در دنیا چپ‌دست‌ها تقریبا یك جامعه برای خود درست كرده‌اند. روز ۲۲ مرداد ۱۳ آگوست روز جهانی چپ‌دست‌ها نامیده می‌شود. علاوه بر این،‌ در برخی نقاط دنیا فروشگاه‌هایی وجود دارند كه اجناسی را می‌فروشند كه صرفا برای افراد چپ دست‌ طراحی شده‌اند. كسی چه می‌داند، شاید در آینده شهر یا كشوری هم مخصوص چپ ‌دست‌ها ایجاد شود. البته اگر ایجاد بشه ممکنه به عنوان بازدید برم اونجا اما ترجیح می دم در کشور راست دست ها زندگی کنم که مزیت رقابتی بالاتری داشته باشم.

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *