راهبردها و رهنمودهای موفقیت در مصاحبه دکتری

کی از دوستان درخواست کرده که برای مصاحبه دوره دکتری استراتژی راهنمايي اش کنم. شروع کردم به نوشتن و بعدش ديدم که بد نيست آن را در سايت بگذارم اين موارد با ويژه سازی برای رشته های ديگر هم قابل استفاده است. و اما اينک اين چهارده راهبرد و رهنمود:

  1. يک سوال به زبان انگليسی از شما خواهند پرسيد. اگر زبانتان خوب نيست. ده تا پارگراف عمومی مديريتی را حفظ کنيد تا با تغيير برخی اصطلاحات جوابشان را بدهيد. (در برخی از دانشگاه­ها مانند علامه يا شريف معمولاً متنی می دهند و از شما می­خواهند که آن را معنا کنيد)
  2. در مورد تزتان يک سوال از شما خواهند کرد. خوب پرزنت کردن شما بسيار موثر است.
  3. اگر مقاله عملی پژوهشی داريد حتما روی آن مانور دهيد.
  4. شما بايد به نوعی اثبات کنيد که روحيه معلمی (برای استاد شدن و تدريس در دانشگاه ها)، روحيه محققی (برای انجام تحقيقاتی در حد تز دکتری) داريد. بنابراين سيگنال های اين گونه به استادان بدهيد. نوشتن مقاله، شرکت در کنفرانس­ها، حلقه های پژوهشی و …
  5. ترجيحاً با چهره و نام اساتيد آشنا باشيد و ارجاع دادن به کارها و کتب آن ها بسيار موثر است. مثلا بگوييد در فلان کتاب شما اين مطلب وجود دارد که مويدِ …
  6. اين که اين چند کتاب فارسی را بخوانيد:
  7. مديريت راهبردي، پيرس و رابينسون، دكتر حسيني، انتشارات سمت(برای آشنايي با مفاهيم اصلی مديريت استراتژيک)
  8. سازمان استراتژی محور (انتشارات مديريت صنعتی)
  9. جنگل استراتژی (کارآفرینی در قالب یک مکتب)، هنری مینتزبرگ، بروس آلسترند، جوزف لمپل، محمود احمدپورداریانی (بخش نقد مکاتب اول تا سوم را خوب بخوانيد و در ضمن مکتب يادگيری را خوب بخوانيد دکتر حسينی از رويکرد يادگيری خوشش می آد)
  10. مدیریت استراتژیک: فرآیند استراتژی، جیمز براین کویین، هنری مینتزبرگ و…  محمد صائبی، تهران (در سالی که ما امتحان داديم در مورد رويکرد ژاپنی ها به استراتژی سوال داده بودند که می توانيد جواب اين سوال را در اين کتاب بيابيد)
  11. استقرار مدیریت استراتژیک، ایگور انسف، ادوارد مک دانل، عبدالله زندیه، انتشارات سمت (دکتر حسينی از ايگور آنسوف خيلی خوشش می­آد)
  12. مدیریت استراتژیک و پویایی های سازمانی، رالف استیسی، محمدرضا شجاعی (مترجم)
  13. جدای از محتوای جواب دادن شما به سوالات نحوه پاسخ گويي مهم است. با اعتماد به نفس، مسلط، علاقه­مند و گرم و قوی و کمی با صدای بلند.
  14. اگر مهارت های زبان و کامپيوتر داريد و فرصتی پيش آمد، روی مهارت هاي تان مانور دهيد.
  15. اگر حوزه مشخصی کار تحقيقی در زمينه استراتژيک داريد و مسلط هستيد می توانيد بگوييد که در زمينه تز دکتری از همين الان برنامه داريد.
  16. اگر تجربه عملی در زمينه برنامه ريزی استراتژيک داريد حتما بيان کنيد.
  17. برای مقالات، رزومه، توصيه نامه ها يک پکيج زيبا تهيه کنيد. آن را در يکی از کلاسورهای زيبای پاپکو قرار دهيد.
  18. بدانيد که 5 دقيقه اول مصاحبه بسيار مهم است پس اقتدار، متانت و اعتماد به نفس خود را در اين 5 دقيقه به رخ بکشيد.
  19. کاری کنيد که استادان احساس کنند شما رشته و دانشگاه را با علاقه و حساب و کتاب انتخاب کرده ايد.
  20. برای اين که انتخاب شويد لازم نيست در همه موارد مذکور قوی باشيد. معمولا انتخاب کنندگان دچار خطای هاله ای و کليشه ای خواهند شد. اگر فرض کنيم که ده فاکتور تصميم گيری وجود دارد کافی است شما در سه فاکتور قدرتمند ظاهر شويد: مثلا فاکتور زبان، علاقه و مقاله!

1 Comment

  • محمد وکیلی says
    10 اردیبهشت 1393 at 5:48 ق.ظ (Edit)

    سلام آقای دکتر. من وکیلی هستم، احتمالا دورادور من رو بشناسید. من عمران شریف (ورودی 77)، و MBA شریف (ورودی 82) بودم و بازرگانی علامه (ورودی 91) هستم. در زمینه بازاریابی کار مشاوره و تدریس انجام می دم. البته به واسطه علاقه ای که به GMAT دارم، در تدریس استعداد تحصیلی دکتری و GMAT ارشد هم فعالیت می کنم.
    مطلبی که نوشتید، بسیار جالب بود و من با نقل مرجع در سایت خودم آوردم.
    خوشحال میشم، فرصتی باشه، از نزدیک ببینمتون.
    موفق باشید
    وکیلی

    پاسخ
  • Submit a Comment

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *