دانلود سند راهبردی وزارت اقتصاد و ...

وقتی وارد وزارت اقتصاد می شدم نمی دانستم که چه وزارت خانه مهم و تاثیرگذاری است. سازمان بورس، سازمان خصوصی سازی، سازمان سرمایه گذاری خارجی، بیمه مرکزی، بیمه ایران، تمام بانک های دولتی و …. زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند. راستی سازمان امور مالیاتی و گمرک را نیز به این لیست اضافه کنید.
بعد از ورود به این وزارت خانه، متوجه شدم که این وزارت با این درجه از اهمیت و گستردگی و  قدمت، برنامه راهبردی ای که در سطح وزارت و در سطح معاونت ها و زیرمجموعه هایش باشد وجود ندارد. تک و توک برخی از معاونت ها (مانند معاونت خزانه) و سازمان ها (مانند سازمان مالیاتی) برنامه راهبردی داشتند.
اما مشکل این جا بود که:
1- این برنامه ها، به صورت جزیره ای عمل می کردند.
2- تعهدات عملی و کمیت پذیر ایجاد نمی کردند.
3- لزوما در راستای اولویت های راهبردی دولت و وزارت نبودند.
4- نظام پاسخگویی راهبردی وجود نداشت.
5- عملکرد مراکز مسوولیت شفاف نبود.
بنابراین تصمیم گرفتیم که
الف) مهم ترین اولویت های وزارت اقتصاد را بر اساس مهم ترین مسائلی که باید و می تواند در چهار سال حل کند مشخص کنیم. که شد 3 موضوع: تقویت توان تولید ملی (بهبود فضای کسب وکار)، تامین مالی پایدار دولت (کاهش اتکا به نفت) و ایجاد شفافیت و سلامت اقتصادی. بعدا به این سه موضوع، چهار مورد دیگر نیز افزوده شد.
ب) بر اساس این اولویت ها از تمام مراکز مسوولیت بخواهیم که اهداف “کمی” قابل اندازه گیری و اقدامات عملی قابل پیگیری بدهند (بر روی کمی شدن خیلی تاکید داشتیم چون تعهد ایجاد می کرد).
ج) نظامی تمهید کنیم که این تحقق اهداف و پیشرفت برنامه ها را اندازه گیری و گزارش کند. در ضمن با توجه به شرایط جدید، سیاست های جدید و ایده های جدید سند برنامه ها را به روز کند.
از روز اولی که وارد وزارت شدیم تا 28/12/92 بدون لحظه ای توقف کار شد و در نهایت اکنون وزارت اقتصاد دارای برنامه راهبردی در سطح وزارت و در سطح تمام زیرمجموعه های خود است.
هم اکنون 7 اولویت راهبردی وزارت خانه توسط 14 مرکز مسوولیت به 330 هدف کمی و 800 اقدام شکسته و ترجمه شده است.
اینفوگراف این برنامه (خلاصه ای بسیار فشرده) را پیوست کرده ام.
برای دیدن اینفوگراف به این صفحه بروید یا فایل پیوست را دانلود کنید
برای دریافت نظام نامه مدیریت استراتژيک – بخش برنامه ریزی راهبردی وزارت به این صفحه بروید
برای دریافت فایل ارایه ماموریت، چشم انداز و هفت اولویت راهبردی وزارت و متدولوژی کار به این صفحه بروید

1 Comment

  • حبیب ترابی says
    3 شهریور 1394 at 10:21 ق.ظ (Edit)

    با سلام اقدامات شایسته ای برای مدیریت استراتژیک صورت پذیرفته است موفق باشید مخصوصا” اگر حوزه مدیریت عملکرد بصورت فعال بتواند پیاده سازی شود

    پاسخ
  • Submit a Comment

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *